Vertikal sammenhæng

Vertikal sammenhæng er en måde at italesætte den kløft, der opstår mellem ledelse og medarbejdere i de fleste organisationer, når de opnår en vis størrelse.

Vertikal sammenhæng bliver dermed et udtryk for, hvor effektivt ledelsen kan kommunikere mål og midler til medarbejderne og hvor effektivt medarbejderne kan kommunikere behov og viden tilbage til ledelsen.

Den effektive kommunikationen ‘hen over midten’ er nøglen til, at medarbejderne forstår og formår, at eksekvere på ledelsens mål, strategi m.m. for organisationen og samtidig til, at ledelsen får den information fra medarbejderne, der er nødvendig for at vedligeholde og optimere både organisationen og indsatserne.

Min ydelse handler om at skabe vertikal sammenhæng i en organisation/virksomhed. Det er vigtigt fordi en virksomhed kun kan eksekvere så effektivt som mål og midler kan kommunikeres effektivt fra ledelsen til medarbejderne – og fordi feedback fra medarbejderne (som befinder sig i frontlinjen) er de vigtigste data til at korrigere mål og midler.

Dertil er virksomheder med en god vertikal sammenhæng ofte virksomheder med glade ansatte (ledelse såvel som i øvrigt), der føler, at de ved, hvad de skal gøre og hvor virksomheden er på vej hen.

Eller sagt på en anden måde:
Når en virksomhed ikke er vertikalt sammenhængende opstår en kløft mellem beslutningstagerne og de udøvende – mellem ledelse og medarbejdere. En kløft som begge parter så forsøger at råbe henover for at aflevere vital information til dem på den anden side. Og kløften skal ikke være ret bred, før det bliver svært at høre, let at misforstå og vanskeligt at få det hele med fra afsenderen – hvis nogen altså overhovedet opdager, at der råbes fra den anden side. Er kløften for stor, bliver det hurtigt en udfordring at eksekvere hurtigt, tilpasse sig forandringer i markedet og holde en solid medarbejdertilfredshed.

Kløften opstår i langt de fleste virksomheder, der er større end nogle få håndfulde ansatte og den kan ikke lukkes helt. Men med relativt enkle virkemidler kan den minimeres til en sprække, der let kan kommunikeres henover og som man endda kan krydse henover, hvis det er nødvendigt.

Løs de rigtige problemer fra starten

Spørgsmål er selvfølgelig: Hvad kan jeg som leder gøre? Hvilke actions vil gøre en forskel i netop min virksomhed?

Det er her, jeg kan hjælpe dig og din virksomhed på vej. Jeg kan hjælpe jer med at identificere, hvor god virksomhedens vertikale sammenhæng er, hvad det skaber af udfordringer og hvad I konkret kan gøre for, at lukke kløften mest muligt og genskabe en effektiv og sammenhængende virksomhed – eller løfte den I allerede har til et højere niveau.

Giver ovenstående stof til eftertanke? Så lad os tage en kop kaffe og kigge på mulighederne i din virksomhed.