Bæredygtig ledelse

Den indre dimension i bæredygtig ledelse handler om, at betragte virksomheden som et økosystem i sig selv. Et økosystem, hvor de enkelte dele påvirker hinandens overlevelse og hvor de individuelle, menneskelige dele i virksomheden således spiller sammen med de mere traditionelt ansete, håndgribelige faktorer. Målet med bæredygtig ledelse er, at skabe en øget bæredygtighed i dette system, så alle dele trives, blomstrer og bidrager til den samlede udvikling i virksomheden i en opadgående spiral.

Det bliver således vigtigt, at lederen understøtter medarbejderen, frem for omvendt. Lidt provokerende sagt, betyder det, at du som leder understøtter dem, der skaber den reelle værdi for kunderne – nemlig de ansatte, som er dem, der varetager de egentlige udøvende funktioner. Den fornemmeste opgave i et bæredygtigt lederskab er, at understøtte medarbejdernes muligheder for at skabe værdi.

Det er forståelsen af, at medarbejdernes tanker, følelser, motivationer og frustrationer rent faktisk påvirker bundlinjen.

Det handler i bund og grund om, at støtte op om sine medarbejdere og at se dem som hele mennesker, der yder uvurderlige bidrag til den enhed, som virksomheden udgør. Sagt helt enkelt: at virksomheden = summen af medarbejderne. Det betyder også, at virksomheden som enhed må have en bæredygtig arbejdskultur og helhedsorienterede processer for at klare sig godt samlet set og skabe gode resultater.

Investér TID i dine medarbejdere
– de er det dyrebareste du har

Ledelsen kan arbejde på, at løse de problemer, der rent faktisk ER – i stedet for dem, de TROR, der er.

Processen giver ledelsen:

  • Nye og enestående indsigter i jeres virksomhed. Indsigter, som du ikke KAN skaffe dig selv, alene på grund af det faktum, at du tilhører ledelsen.
  • Specifik viden, som kan være afgørende for virksomhedens fremtid og fremdrift.
  • ”To-the-point”, direkte anvendelige pointer og erkendelser, der kommer fra virksomheden selv og dermed kan anvendes direkte.
  • Mulighed for at undgå at bruge tid og energi på at lære en generisk model eller metode, for derefter at skulle hjem og forsøge at anvende den på sin egen virksomhed med større eller mindre held.

Medarbejderne kan dele åbent og ærligt, hvad der hhv. blokerer og åbner for, at vedkommende kan anvende sine kompetencer på en bedre måde i hverdagen.

Processen giver medarbejderne:

  • Et magtfrit rum til refleksion, hvor de kan tale åbent og ærligt.
  • Klarhed omkring, hvor de reelle problematikker og behov ligger for dem personligt.
  • En øjeblikkelig indsigt og indre forandring, idet det at få rum til + sætte ord på sine refleksioner er afklarende i sig selv.
  • Et klart signal om, at ledelsen tager dem alvorligt og mener, at de er værd at lytte til.